Jan Nowicki

Absolwent Wydziału Aktorskiego Państwowej Wyższej Szkoły Teatralnej im. L. Solskiego w Krakowie /1964/.

1.07.1964 - 18.04.1995 i 1.09.1995 - 11.2004 - Stary Teatr, Kraków
występuje nadal jako aktor senior.

 

Jan Nowicki – aktor, pedagog, publicysta
Studiował w PWSTiF w Łodzi i w krakowskiej PWST, gdzie zrobił dyplom w 1964 roku. Zaraz po studiach wszedł do zespołu Starego Teatru debiutując rolą Piotra w Wariatce z Chaillot Giradoux w reżyserii Zygmunta Hübnera. I jest to jedyny teatr z jakim był związany jako aktor etatowy, z innymi scenami jedynie współpracując m.in. z : Teatrem STU, Teatrem Bagatela, Teatrem Dramatycznym im. Jerzego Szaniawskiego w Płocku, warszawskim Teatrem Sabat.
Jan Nowicki – aktor niepokorny, wyrazisty, pełen wewnętrznych sprzeczności, artystycznych buntów i zwrotów, niezwykle silna, niezależna osobowość – jedna z symbolicznych postaci Starego Teatru. Urodę nowoczesnego amanta łączył z drapieżnym, kreacyjnym aktorstwem. Bardzo szybko zaznaczył swoją obecność jako protagonista od razu zaczynając od ról wiodących m.in.: od podwójnej roli bliźniaków w Zaproszeniu do zamku Anouilha w reżyserii Zdzisława Tobiasza, Artura w Tangu Mrożka – w znakomitej inscenizacji Jerzego Jarockiego po „rolę życia” – postać Mikołaja Stawrogina w Biesach Dostojewskiego – przedstawieniu Andrzeja Wajdy, które było jednym z największych osiągnięć teatru w XX wieku. Stawrogin przerażał, fascynował, zaskakiwał – w jednej chwili był chłodny, wykalkulowany, cyniczny, pełen pogardy – w drugiej szalony, niepohamowany w odruchach gniewu, uwodzicielski, piękny. Kolejne spotkania z Wajdą to dwie kreacje. Wielki Książe w Nocy listopadowej – rola stworzona przeciw dotychczasowym interpretacjom tej postaci. Nowicki znakomicie „wadził” się z rytmiką wiersza Wyspiańskiego, zmieniał natężenie i barwę głosu, kadencyjność frazy. Jego Książe Konstanty był pełen zmiennych emocji, nasycony erotyzmem, brutalnie męski, a jednocześnie obleśny i tchórzliwy. I Rogożyn z Idioty Dostojewskiego w spektaklu-eksperymencie p.t. Nastazja Filipowna. Wajda tworzył to przedstawienie na oczach widzów, podczas otwartych prób w Sali Modrzejewskiej. Para Rogożyn-Nowicki i Myszkin-Radziwiłowicz istnieli w opozycji do siebie, w ciągłym zwarciu, kontraście. Duet aktorski objechał z Nastazją Filipowną pół świata wszędzie skupiając uwagę krytyki i fascynując widzów. Zupełnie inne role budował artysta pod czujnym okiem reżysera perfekcjonisty Jerzego Jarockiego. Po zmagającym się z zastanym światem Arturze w Tangu, „zmiażdżonym” miłością Jachimo w Szekspirowskim Cymbelinie,  zbuntowanym Jacku we Wszystko w ogrodzie Albeego stworzył kreację – Józefa K. w inscenizacji Procesu Kafki. Zagrał tę rolę w wielkim skupieniu, precyzyjnie, subtelnie niuansując napięcie. Z kolei jego Poeta w Weselu uosabiał rozwibrowany, pełen sennych barw – wykreowany świat Jerzego Grzegorzewskiego. Po latach spotkał się z reżyserem pracując nad rolą szalonego Tefuana Seraskiera-Banga w Tak zwanej ludzkości w obłędzie wg Witkiewicza.  Kilkanaście innych ról zagranych we współpracy z Zygmuntem Hübnerem, Bohdanem Korzeniewskim, Krystianem Lupą, Krzysztofem Babickim i próbującymi swoich sił w teatrze reżyserami filmowymi Krzysztofem Zanussim i Filipem Bajonem – pokazały nieograniczone możliwości aktora, niekonwencjonalność środków wyrazu, zaskakującą zmienność formy, specyficzny sposób kontaktu z partnerami na scenie i relacji z widzami. Jego ostatnią rolą zagraną w Starym Teatrze był Aleksander Serebriakow w Wujaszku Wani Czechowa w reżyserii Rudolfa Zioły, kreacją tą jeszcze raz potwierdził siłę swojej pasji tworzenia i łamania scenicznych stereotypów.
Przez kilka lat Jan Nowicki był wykładowcą PWST im. Ludwika Solskiego w Krakowie, w latach 1973 – 1974 pełnił funkcję prorektora uczelni.
Elżbieta Bińczycka    



 

A Ą B C Ć D E Ę F G H I J K L Ł M N Ń O Ó P Q R S Ś T U V W X Y Z Ź Ż
Wyczyść
Wyszukaj:

Anabaptyści

Zobacz >

Bezimienne dzieło

Zobacz >

Biesy

Zobacz >

Cymbelin

Zobacz >

Czwarty jeździec Apokalipsy

Zobacz >

Do Damaszku

Zobacz >

Donadieu

Zobacz >

Jarmark piosenek

Zobacz >

Jasny, pogodny dzień

Zobacz >

Król Henryk IV

Zobacz >

Lot nad kukułczym gniazdem

Zobacz >

Miłość i gniew

Zobacz >

Nastasja Filipowna

Zobacz >

Niewinne kłamstwa. Czarna komedia

Zobacz >

Noc listopadowa

Zobacz >

Opera mleczana

Zobacz >

Płatonow

Zobacz >

Poskromienie złośnicy

Zobacz >

Proces

Zobacz >

Sceneria zimowa

Zobacz >

Tak zwana ludzkość w obłędzie

Zobacz >

Tango

Zobacz >

Tragiczne dzieje doktora Fausta

Zobacz >

Wariatka z Chaillot

Zobacz >

Wesele

Zobacz >
Narodowy Stary Teatr w Krakowie tel. 48 12 4228566, 48 12 4228020 wew. 134 fax 12 2927512 e-mail:muzeum@stary.pl
Copyright 2011