Magda Jarosz

Absolwentka Wydziału Aktorskiego Państwowej Wyższej Szkoły Teatralnej im. L. Solskiego w Krakowie /1977/.

1.07.1977 - 30.09.2008 Stary Teatr, Kraków

Magda Jarosz – aktorka, absolwentka krakowskiej PWST.
 
W 1977 roku została przyjęta do zespołu Starego Teatru. Pracę rozpoczęła od udziału w spektaklach dwóch wielkich mistrzów: debiutowała w roli Haneczki w Weselu Wyspiańskiego w reżyserii Jerzego Grzegorzewskiego, rolą Duniaszy weszła (do granego od dwóch lat) legendarnego przedstawienia Wiśniowego sadu Czechowa w reżyserii Jerzego Jarockiego. W kilka miesięcy później stworzyła znakomitą rolę prowokującej, nasyconej erotyzmem, pięknej Izy w Iwonie księżniczce Burgunda Gombrowicza w inscenizacji Krystiana Lupy.
 
Magda Jarosz – artystka kontrastów - od subtelnego liryzmu po ostrą charakterystyczność, od głębi psychologicznego skupienia po szarżę formalną, tragiczna i komiczna - zaskakująca, nieprzewidywalna. Andrzej Wajda obsadzając ją w roli Hesi Dulskiej w Z biegiem lat, z biegiem dni... wg scen. Olczak-Ronikier wykorzystał jej żywiołowy temperament, naturalną vis comica i dziewczęcy wdzięk. Po kilku latach w Weselu Wyspiańskiego powierzył jej rolę ironicznej, kapryśnej Maryny. Anna Antonowna, córka Horodniczego z Rewizora Gogola w reżyserii Jerzego Jarockiego zagrana brawurowo, bezbłędnie warsztatowo, zaskoczyła kolejnym wcieleniem jej komediowego talentu. Pełnię aktorskich możliwości pokazała pracując pod kierunkiem Tadeusza Bradeckiego (prywatnie męża aktorki), który powierzał jej zadania zróżnicowane i niejednoznaczne gatunkowo. Warwara Aleksiejewa Dobrosiełowa – liryczna, wzruszająca, krucha istota z Biednych ludzi wg opowiadania Dostojewskiego – była znakiem szczególnym w jej artystycznej biografii. W duecie z Kazimierzem Borowcem pokazali na niewielkiej scenie przy ul. Sławkowskiej jedną z najpiękniejszych historii miłosnych zagranych w polskim teatrze. Tragiczna, ekspresyjna postać Marii w Woyzecku  Büchnera, zabawna w swych śmiesznostkach Malwina w Wiośnie Narodów w Cichym Zakątku Nowaczyńskiego, walcząca o miłość Hrabina Idalia w Fantazym J. Słowackiego, skontrastowane postacie: Pani, Księżny Mediny Sydonii i dotkniętej okrucieństwem cielesnej deformacji Ondyny z epopei scenicznej Rękopis znaleziony w Saragossie wg Potockiego, charakterystyczne w swym klasycznym komizmie Audrey z Jak wam się podoba i Pani Przesadna w Miarce za miarkę Shakesperae’a, ascetyczna w wyrazie, skupiona i precyzyjna Baronowa de Simiane w Markizie de Sade Mishimy – to role zagrane we współpracy z Tadeuszem Bradeckim. Kolejne spotkania z Krystianem Lupą: Dziewka w Powrocie Odysa, a zwłaszcza dwie znakomite etiudy Istna Mata Hari i Kobieta z torebką w Mieście snu wg  Kubina otworzyły nowy etap jej aktorskich peregrynacji. Ostatnie sezony przyniosły kilka znakomitych ról: zabawną, narysowaną ostra kreską Chimkę z nostalgicznego Cara Mikołaja  Słobodzianka w reżyserii Remigiusza Brzyka, Żony z „absurdalnie zagubionego” – Rosyjskiego Małżeństwa w Przedtem/Potem Schimmelpfenniga w reżyserii Pawła Miśkiewicza, odzianej w męski garnitur Kobiety współtworzącej doskonale skomponowany Chór dowcipnie i ironicznie komentujący wydarzenia w Sejmie kobiet Arystofanesa w reżyserii Mikołaja Grabowskiego, Obywatela 5 – jedną z groźnych postaci Chóru w Orestei Ajschylosa w reżyserii Jana Klaty, a nade wszystko (nagrodzoną na III Festiwalu Prapremier, Bydgoszcz 2004) kreację Pani Habersatt w Niewinie Loher w reżyserii Pawła Miśkiewicza. Rola ta jest wypadkową twórczej osobowości Magdy Jarosz – pokazuje - poruszającą w swej samotności, poranioną śmiercią dziecka, „śmiesznie” dziwaczną, przemawiającą słodkim, łagodnym głosem bezradnej dziewczynki, starzejącą się kobietę. W jubileuszowym sezonie aktorka zagrała jedną z postaci w scenicznym eksperymencie reżyserki młodego pokolenia Marii Spiss, jest nim dramat Millera Pani Bóg Halina, oparty na autentycznych relacjach ludzi wplątanych w działalność sekty.

(Elżbieta Bińczycka)

A Ą B C Ć D E Ę F G H I J K L Ł M N Ń O Ó P Q R S Ś T U V W X Y Z Ź Ż
Wyczyść
Wyszukaj:

Auto da fé

Zobacz >

Bądźmy poważni na serio

Zobacz >

Biedni ludzie

Zobacz >

Car Mikołaj

Zobacz >

Cena

Zobacz >

Dom, który zbudował Jonathan Swift

Zobacz >

Don Juan

Zobacz >

Fantazy

Zobacz >

Ich czworo

Zobacz >

Iwona księżniczka Burgunda

Zobacz >

Jak wam się podoba

Zobacz >

Kariera Artura Ui

Zobacz >

Maria

Zobacz >

Markiza de Sade

Zobacz >

Miarka za miarkę

Zobacz >

Miasto snu

Zobacz >

Niewina

Zobacz >

Oresteja

Zobacz >

Pani Bóg Halina

Zobacz >

Państwo Ulianoff przybyli do Krakowa

Zobacz >

Powrót Odysa

Zobacz >

Przedtem/Potem

Zobacz >

Reformator

Zobacz >

Rewizor

Zobacz >

Rękopis znaleziony w Saragossie

Zobacz >
Narodowy Stary Teatr w Krakowie tel. 48 12 4228566, 48 12 4228020 wew. 134 fax 12 2927512 e-mail:muzeum@stary.pl
Copyright 2011