Przedstawienie:

Oresteja

Autor: Ajschylos (Aischylos) przedstawienia tego autora >

Reżyser: Jan Klata przedstawienia tego reżysera >

Scenografia: Justyna Łagowska przedstawienia tego scenografa >

Obsada:

Obywatel 5: Magda Jarosz przedstawienia >

Tejsifone: Ewa Kaim przedstawienia >

Obywatel 2: Krzysztof Wieszczek przedstawienia >

Kassandra, Alekto: Małgorzata Gałkowska przedstawienia >

Orestes: Piotr Głowacki przedstawienia >

Obywatel 1: Bolesław Brzozowski przedstawienia >

Megajra: Ewa Kolasińska przedstawienia >

Agamemnon: Jerzy Grałek przedstawienia >

Klitajmestra: Anna Dymna przedstawienia >

Obywatel 4: Jacek Romanowski przedstawienia >

Elektra, Atena: Anna Radwan-Gancarczyk przedstawienia >

Aigistos: Juliusz Chrząstowski przedstawienia >

Obywatel 3: Andrzej Kozak przedstawienia >

Apollo: Błażej Peszek przedstawienia >

* rola dublowana

 

Opis:

Scena zasłana jest grubą warstwą szarego żwiru i zasnuta gęstą, szarą mgłą. Z boku leżą wielkie fabryczne wentylatory. Klata (i scenografka Justyna Łagowska) nie starał się wykreować na scenie żadnej konkretnej rzeczywistości - ani antycznej, ani współczesnej, tak jak nie starał się znaleźć jednego sposobu prowadzenia narracji. Ta pusta, nieprzyjazna przestrzeń jest jak świat sennego koszmaru, który przeżywają bohaterowie Ajschylosa. Albo wypalona tebańska ziemia, na której udają się tylko kolejne zbrodnie. To świat, w którym Elektra (Anna Radwan-Gancarczyk) w stroju grzecznej uczennicy buduje sobie ołtarzyk z zabawek i szczątków ciała ojca, Orestes (Piotr Głowacki), ściskając w ręku The Punisher , komiks o mścicielu, przygotowuje się do roli mordercy, a Ajgistos (Juliusz Chrząstowski) wchodzi na scenę jak upiorny, kaleki showman z kawałkiem szkieletu w garści i porozumiewawczo patrząc na widownię, bezgłośnie wyjaśnia, że ten szkielet to Agamemnon. Za chwilę spokojnym głosem opowie o tym, co wycierpieli jego przodkowie od przodków Agamemnona.

 

A bogowie? Bogowie są tutaj gwiazdami. Apollo (Błażej Peszek) to Robbie Williams popisujący się brawurowym wykonaniem "Feel". Atena (Anna Radwan-Gancarczyk) - filmowa diva w złocistej sukni. Uroczy, zniewalający, narcystyczni, egoistyczni, niedosiężni, nieprzyjemni w swej wyższości nad wpatrzonym w nich Orestesem.

 

Można oczywiście skwitować te zabiegi stwierdzeniem, że to zabawa kulturą masową, ale istotniejsza jest tonacja i cel tej zabawy. Tonacja jest poważna (choć podbarwiona czarnym humorem), niemal fizycznie odczuwa się fatum ciążące nad bohaterami usiłującymi na różne sposoby sprostać rolom, w które wtłoczył ich ciąg zbrodni. I obojętność zajętych sobą bogów, dla których ludzie są jedynie obiektami manipulacji o niepojętym dla śmiertelników celu.

 

Klacie udaje się rzecz karkołomna - tworzenie pojemnych i trafnych scenicznych metafor z elementów, zdawałoby się, do siebie nieprzystających. Nie udałoby się to bez świetnie go rozumiejących i twórczych aktorów. Dzięki nim - a wszyscy grają znakomicie - obcujemy z ludźmi odsłaniającymi swoje wnętrze w sytuacjach skrajnych - i mamy wrażenie absolutnej prawdy. Pewnie i mocno prowadzi rolę Klitajmestry Anna Dymna. Jest w niej i bolesna pamięć o złożonej w ofierze przez Agamemnona Ifigenii, pozorny spokój, gdy podchodząc do krawędzi sceny, opowiada, jak trzema ciosami zabiła Agamemnona, czułość i zgoda na śmierć, gdy przytula Orestesa.

 

Znakomity jest chór (Magda Jarosz, Bolesław Brzozowski, Piotr Grabowski, Andrzej Kozak, Jacek Romanowski), przysypana szarym pyłem gromada w garniturach. Chór komentujący, podbechtujący bohaterów, mający też jakieś własne tajemnicze interesy. Czasami groźny, czasami ironiczny, czasami złośliwy. Chór jest wytworem tej szarej, wypalonej, przeklętej ziemi i wydaje się, że jest groźniejszy niż ścigające Orestesa piękne, wystylizowane na girlsband Erynie należące do świata bogów.

 

Na końcu na scenie zostaje sam Orestes. Posypany przez Chór szarym pyłem, uwolniony od klątwy, ale nieumiejący odpowiedzieć na pytanie, kim jest.

 

Joanna Targoń, Oresteja Ajschylosa: jak w koszmarnym śnie, Gazeta Wyborcza 2007,  nr 49.

 

(…) Jak we mgle rozpoznajemy trzyczęściowy układ tragedii: Agamemnon - z kulminującym mordem na powracającym z wojny władcy, dokonanym przez jego małżonkę Klitajmestrę (wspaniała Anna Dymna), przy współudziale jej kochanka Ajgistosa (ciekawy Juliusz Chrząstowski): Ofiarnice - z kulminującym mordem na Ajgistosie i Klitajmestrze, dokonanym przez jej syna Orestesa (zastanawiający Piotr Głowacki), przy współudziale jej córki /jego siostry Elektry (świetna Anna Radwan-Gancarczyk): i Eumenidy - z centralną sceną sądu bogów. Ateny i Apolla. Zachowane zostają punkty węzłowe i graniczne tragedii. Reszta jest teatrem Klaty. Groźnym, jątrzącym, pobudzającym, przerażającym, porywającym. (…)
 
Tomasz Cyz, „Oresteja” według Klaty, Zeszyty Literackie 2007, nr 1.
 
(…) Nie znaczy to, że reżyser wprost przenosi "Oresteję" we współczesność. Scena, wyłożona białym żwirem, spowita ciężką mgłą, nie chce naśladować niczego konkretnego; raczej wywołuje wrażenie przestrzeni zagadkowej, rządzącej się prawami sennego koszmaru. Spektakl trwa około półtorej godziny - krótko, jak na Ajschylosową trylogię. Klata nie tyle streścił ją, ile podał w kilku wybranych obrazach. Nie ma tutaj pośpiechu: reżyser na długo zatrzymuje się w kluczowych miejscach, pozwala im trwać, narastać, pęcznieć. W ten sposób przedstawienie zmienia się w swego rodzaju ceremonię: pomiędzy jedną zbrodnią a drugą upływają długie minuty wypełnione bezruchem, celebracją papierosa, milczeniem. (…)
 
Marcin Kościelniak, Bez zaskoczenia, Tygodnik Powszechny 2007, nr 10.

Animacje kostiumów

Narodowy Stary Teatr w Krakowie tel. 48 12 4228566, 48 12 4228020 wew. 134 fax 12 2927512 e-mail:muzeum@stary.pl
Copyright 2011