Przedstawienie:

Pastorałka

Autor: Leon Schiller przedstawienia tego autora >

Reżyser: Andrzej Witkowski przedstawienia tego reżysera >

Scenografia: Kazimierz Mikulski przedstawienia tego scenografa >

Obsada:

Żydek, Rabin: Jerzy Nowak przedstawienia >

Herodowa, Anioł: Halina Kuźniakówna przedstawienia >

Karczmarka, Anioł: Wanda Kruszewska przedstawienia >

Maria: Izabela Olszewska przedstawienia >

Pakos, Pachoł Heroda: Tadeusz Malak przedstawienia >

Chleburad, Pacholę trzech króli: Tadeusz Jurasz przedstawienia >

Wół, Dameta: Andrzej Buszewicz przedstawienia >

Śmierć: Zofia Więcławówna przedstawienia >

Chruściel, Feldmarszał: Jan Adamski przedstawienia >

Herod: Roman Wójtowicz przedstawienia >

Bartos: Zbigniew Filus przedstawienia >

Maścibrzuch, Pacholę trzech króli: Kazimierz Kaczor przedstawienia >

Korydon: Antoni Pszoniak przedstawienia >

Osioł, Ryczywół, Pacholę trzech króli: Stanisław Gronkowski przedstawienia >

Chłopka, Anioł: Krystyna Ostaszewska przedstawienia >

Chłop, Kacper: Józef Dwornicki przedstawienia >

Szlachcic, Melchior: Euzebiusz Luberadzki przedstawienia >

Józef: Wojciech Ruszkowski przedstawienia >

Herold Herodota, Baltazar: Michał Żarnecki przedstawienia >

Archanioł Gabriel: Iwona Swida przedstawienia >

Archanioł Michał, Grześ: Henryk Błażejczyk przedstawienia >

Diabeł: Zdzisław Zazula przedstawienia >

Ewa, Anioł: Anna Seniuk przedstawienia >

Adam, Kopet, Pacholę trzech króli: Aleksander Bednarz przedstawienia >

Prologus: Janusz Sykutera przedstawienia >

* rola dublowana

Miś - ***

Koza - ***

Słoń - ***

Wielbłąd - ***

Żyrafa - ***

 

 

Opis:

 

 
(…) Jest w „Pastorałce” oczywiście, wątek bożo-narodzeniowy, misteryjny, jest dalej rubaszność plebejska teatru żakowskiego, w pokłonie pasterzy, jest wreszcie kukiełkowy prymityw scenki szopkowej w historii Heroda. (…) Widowisko aranżują kolędnicy, których przebieranki ukazano naocznie. A ponieważ to „pastorałka”, więc i w scenach pasterskich panuje wiejska krzepa i rubaszność, ochota do śpiewki i tańca tak żywiołowa, że ogarnia nawet osoby święte. A. Pszoniak (Korydon) i K. Kaczor (Maścibrzuch) wiedli prym w tej rozhasanej gromadzie, na zmianę z Z. Filusem (Bartos) i S. Gronkowskim (Ryczywół). Sceny te o znacznej dynamice, pomysłowości i humorze budziły też największy rezonans sali, kiedy przeradzały się w tumult iście świąteczny, kraszony nutą rzewności. (…) Scenę urządził K. Mikulski z należytą prostotą, zapewniającą funkcjonalność widowiska, zerwał jednak z wyglądem szopki. Stroje ludowe cechował autentyzm, szopkowe – pewna przesada w jaskrawości prymitywizmu; lepsze były figury święte, utrzymane w tradycyjnej ikonografii kościelnej. Niektóre kostiumy bardzo pomysłowe (choć nie ludowe), jak np. Śmierci. W całości przedstawienie żywe, roztańczone, rozśpiewane. Jak mówi Gzymsik w „Krowoderskich zuchach”: „to taka świecka kolęda”.
 
Tadeusz Kudliński, Tydzień teatralny, Dziennik Polski 1966, nr 7.

Animacje kostiumów

Narodowy Stary Teatr w Krakowie tel. 48 12 4228566, 48 12 4228020 wew. 134 fax 12 2927512 e-mail:muzeum@stary.pl
Copyright 2011