Ewa Kolasińska

Absolwentka Wydziału Aktorskiego Państwowej Wyższej Szkoły Teatralnej im. L. Solskiego w Krakowie /1973/.

W Starym Teatrze od 1.07.1973. 

Ewa Kolasińska - aktorka, absolwentka PWST w Krakowie.
 
Od pierwszej roli niezmiennie w zespole Starego Teatru. Debiutowała w 1973 roku rolą Loli w Domu otwartym Bałuckiego w reżyserii Jerzego Kreczmara.  
 
Ewa Kolasińska skupia teatralne żywioły - nieokiełznany temperament, spontaniczność, emocjonalną wrażliwość, które w połączeniu z głosem o niezwykle rzadkiej barwie (kontralt) i dziewczęcą, wysmukłą sylwetką - są niepowtarzalne i wyjątkowe. Pierwsze role tworzyła pod kierunkiem trzech wybitnych reżyserów Starego Teatru: Konrada Swinarskiego (Dziady Mickiewicza, Wyzwolenie Wyspiańskiego), Jerzego Jarockiego (Duniasza w Wiśniowym sadzie Czechowa) i Andrzeja Wajdy (Małgorzata w Nocy listopadowej Wyspiańskiego). Kolejne postacie to: doskonale wpisana w konwencję „czarnego humoru” Zofia w przedstawieniu Pokój na godziny Landovsky’ego w reżyserii Romany Próchnickiej, utkana z sennych wyobrażeń Schulzowska Paulina w Sklepach cynamonowych i narysowana ostrą kreską postać prostytutki Molly w Operze za trzy grosze Brechtaw reżyserii Ryszarda Majora, rozdzierająca w cichym cierpieniu, nieugięta w swej dobroci i oddaniu Sonia w Zbrodni i karze Dostojewskiego w reżyserii Macieja Prusa, beznadziejnie zakochana Masza w odrealnionej przestrzeni teatru Jerzego Grzegorzewskiego Dziesięć portretów z czajką w tle wg Czechowa, a także posągowo tragiczna Kassandra w Orestei w reżyserii Zygmunta Hübnera. Wielkim wyzwaniem dla aktorki była rola w teatralnej epopei Andrzeja Wajdy Z biegiem lat, z biegiem dni... wg scenariusza Olczak-Ronikerowej. Jej Zosia nasycona prawdą psychologiczną, jednocześnie wpisana w szerszy kontekst dramatu obyczajowego i komedii – była postacią żywą, wzruszającą, a przy tym zabawną. Ponowne spotkanie z reżyserem to triumf dojrzałego aktorstwa Kolasińskiej  - w 1984 roku zagrała tytułową rolę w Antygonie Sofoklesa. Artystka zbudowała postać wielowarstwową, sugestywną emocjonalnie i formalnie, tragiczną w swym samotnym zapamiętaniu, z wielką sceną pożegnalnego monologu, który kończyła gestem-symbolem wznosząc ręce zakute w kajdany. Kolejne role we współpracy z reżyserem pokazały szeroki wachlarz jej aktorskiego emploi: poczynając od silnej chłopską mądrością i poczuciem humoru Kliminy w Weselu Wyspiańskiego, zainspirowanymi japońskim teatrem no postaciami z jednoaktówek Mishimy (Klientka Szafa, Pielęgniarka Pani Aoi, Urzędniczka Adamaszkowy bębenek), farsową Klarę w Słomkowym kapeluszu, po doskonałą w swej ascetycznej formie Wiedźmę w Makbecie Szekspira. Praca pod kierunkiem Tadeusza Bradeckiego z nagrodzoną podczas XXVII Kaliskich Spotkań Teatralnych brawurową rolą Gizeli Spiessbürger z Wiosny Narodów w Cichym Zakątku Nowaczyńskiego na czele, ukazały naturalną vis comica i dystans niezbędny w komedii. Rolą Colombiny w przedstawieniu Venezia, Venezia Goldoniego w reżyserii Giovanni’ego Pampiglione pokazała czym jest precyzyjna forma komedii dell’arte.  

Ostatnie sezony artystki to czas współpracy z dwoma reżyserami: dojrzałym mistrzem -Mikołajem Grabowskim i przedstawicielem najnowszego nurtu w teatrze - Janem Klatą.  
Maestro i Pianista w Tangu Gombrowicz i powtórzona w innym ujęciu postać Maestro w Trans-Atlantyku w Gombrowiczowskich inscenizacjach Mikołaja Grabowskiego są kwintesencją zabawy formą, doskonałym wyczuciem ironii aktorki, a precyzyjne intelektualnie, silne wewnętrzną emocją postacie Maski i Mówcy w Wyzwoleniu Wyspiańskiego stanowią sumę jej teatralnych doświadczeń. Natomiast rola Krzysi Drohojowskiej i Postać w Obrazie w Sienkiewiczowskiej Trylogii w odważnej inscenizacji Jana Klaty podbiły serca widzów siłą emocjonalną i brawurową odwagą.
 
(Elżbieta Bińczycka)

A Ą B C Ć D E Ę F G H I J K L Ł M N Ń O Ó P Q R S Ś T U V W X Y Z Ź Ż
Wyczyść
Wyszukaj:

Antygona

Zobacz >

Brand. Miasto. Wybrani

Zobacz >

Być jak Steve Jobs. Bohaterowie polskiej transformacji. Ballada o lekkim zabarwieniu heroicznym.

Zobacz >

Dom Bernardy Alba

Zobacz >

Dom otwarty

Zobacz >

Don Kichote

Zobacz >

Dybuk

Zobacz >

Dziady

Zobacz >

Dziesięć portretów z czajką w tle

Zobacz >

Egzekucja cennych wspomnień

Zobacz >

Gwałtu, co się dzieje!

Zobacz >

Gyubal Wahazar

Zobacz >

Ich czworo

Zobacz >

Iwona księżniczka Burgunda

Zobacz >

Król umiera czyli ceremonie

Zobacz >

Makbet

Zobacz >

Markiza de Sade

Zobacz >

Mishima: Wachlarz, Szafa, Pani Aoi, Adamaszkowy bębenek

Zobacz >

Noc listopadowa

Zobacz >

Opera mleczana

Zobacz >

Opera za trzy grosze

Zobacz >

Operetka

Zobacz >

Oresteia

Zobacz >

Oresteja

Zobacz >

Peer Gynt

Zobacz >
Narodowy Stary Teatr w Krakowie tel. 48 12 4228566, 48 12 4228020 wew. 134 fax 12 2927512 e-mail:muzeum@stary.pl
Copyright 2011