Przedstawienie:

Faust cz.I

Autor: Johann Wolfgang Goethe przedstawienia tego autora >

Reżyser: Jerzy Jarocki przedstawienia tego reżysera >

Scenografia: Jerzy Juk-Kowarski przedstawienia tego scenografa >

Obsada:

Archanioł Gabriel, Chłop, Altmayer, Postać w Chórze Czarowników : Zbigniew W. Kaleta przedstawienia >

Mieszczanin (gościnnie) : Krzysztof Stawowy przedstawienia >

Postać w Chórze świętych kobiet, Mieszczka, Lizka, Postać w Chórze Czarownic: Ewa Kaim przedstawienia >

Postać w Chórze świętych kobiet, Wiejska dziewczyna, Postać w Chórze Czarownic, Ariel (gościnnie): Małgorzata Gałkowska przedstawienia >

Postać w Chórze świętych kobiet, Wiejska dziewczyna,Postać w Chórze Czarownic (gościnnie): Beata Malczewska przedstawienia >

Duch Ziemi: Edward Wnuk przedstawienia >

Wagner: Jerzy Święch przedstawienia >

Czeladnik, Koczkodanica, Postać w Chórze Czarowników: Marek Kalita przedstawienia >

Student, Brander,Postać w Chórze Czarowników, Główny Szatan: Artur Dziurman przedstawienia >

Mieszczanin, Postać w Chórze Czarowników: Rafał Jędrzejczyk przedstawienia >

Czarownica: Danuta Maksymowicz przedstawienia >

Marta: Dorota Pomykała przedstawienia >

Postać w Chórze świętych kobiet,Służąca, Postać w Chórze Czarownic: Lidia Duda przedstawienia >

Poeta: Aleksander Fabisiak przedstawienia >

Poeta: Edward Linde-Lubaszenko przedstawienia >

Dyrektor: Krzysztof Globisz przedstawienia >

Stręczycielka, Błędny Ognik: Alicja Bienicewicz przedstawienia >

Chłop, Zły Duch: Bolesław Brzozowski przedstawienia >

Czeladnik, Koczkodanica, Postać w Chórze Czarowników: Zbigniew Kosowski przedstawienia >

Postać w Chórze świętych kobiet,Służąca,Wiejska dziewczyna, Postać w Chórze Czarownic: Urszula Kiebzak przedstawienia >

Postać w Chórze świętych kobiet, Mieszczka, Postać w Chórze Czarownic: Beata Paluch przedstawienia >

Ariel: Katarzyna Gniewkowska przedstawienia >

Mefistofeles: Jerzy Trela przedstawienia >

Chłop: Edward Dobrzański przedstawienia >

Małgorzata: Dorota Segda przedstawienia >

Student, Frosz, Postać w Chórze Czarowników: Jacek Romanowski przedstawienia >

Czeladnik, Zydel, Postać w Chórze Czarowników: Roman Gancarczyk przedstawienia >

Postać w Chórze świętych kobiet, Wiejska dziewczyna, Postać w Chórze Czarownic: Anna Radwan-Gancarczyk przedstawienia >

Komediant, Koczkodan: Andrzej Kozak przedstawienia >

Pan : Jerzy Bińczycki przedstawienia >

Archanioł Rafael, Walenty, Postać w Chórze Czarowników : Maciej Luśnia przedstawienia >

Archanioł Michael, Postać w Chórze Czarowników: Piotr Urbaniak przedstawienia >

Postać w Chórze świętych kobiet, Wiejska dziewczyna, Koczkodaniątko, Meduza: Matylda Paszczenko przedstawienia >

Postać w Chórze świętych kobiet, Wiejska dziewczyna, Koczkodaniątko, Diabełek Nieuświadomiony : Agnieszka Roszkowska przedstawienia >

Faust : Jerzy Radziwiłowicz przedstawienia >

Czeladnik , Postać w Chórze Czarowników: Piotr Cyrwus przedstawienia >

Student, Frosz, Postać w Chórze Czarowników: Leszek Zduń przedstawienia >

Mieszczanin : Leszek Świgoń przedstawienia >

Uczeń, Postać w Chórze Czarowników: Szymon Kuśmider przedstawienia >

* rola dublowana

Piękna Helena - ***
Elfy - ***

 

Opis:

 

(...) Tłem akcji jest uniwersum, gwiazdozbiory rozrysowane na sklepieniach przez Jerzego Juka-Kowarskiego. Aliści strasznie umowny to kosmos, z aniołkami w białych giezłach i Panem Bogiem w dobrotliwej postaci Jerzego Bińczyckiego. Czegóż innego jednak można oczekiwać w wyspekulowanym traktacie o granicach człowieczego samospełnienia, o rozumie, moralności i miłości? Jarocki świadomie ilustruje widowiskiem etapy tego dyskursu: bosko-diabelski zakład o duszę Fausta, kuszenie, czarcie popisy, miłość do Małgorzaty, zbrodnie, w końcu sabat. Wpuszcza na scenę żywego czarnego pudla (fantastycznego!) i zmyślnie przebrane koczkodany, bawi się prestidigitatorstwem Mefista, nie szczędzi dymów i pirotechniki. Buduje poszczególne sceny osobno, niekoniecznie zachowując stylistyczną ciągłość.
Jacek Sieradzki, Zakład o duszę, Polityka 1997, nr 29.
 
(...) Faust w interpretacji Jarockiego stał się spektaklem o granicach ludzkiego poznania, o pakcie z diabłem, który nikomu nie przynosi satysfakcji. Na drugi plan zeszła konfrontacja nieokiełzanej natury i uosobionej przez człowieka kultury. To oczywiście redukcja wpisanych w tekst znaczeń. Dlatego przedstawieniu Starego Teatru wciąż daleko do rangi arcydzieła i nie można wymienić go wśród najlepszych prac wybitnego twórcy.
J. Wakar, Przekleństwo wiedzy i pamięci, Życie Warszawy 1998, nr 63.
 
(...) Stary teatr, prezentując Fausta, pokazał się znów z jak najlepszej strony. Jerzy Radziwiłowicz zagrał swego bohatera z dużą klasą. Raz był niezwykle patetyczny, innym razem zwyczajnie ludzki. Prawdziwym majstersztykiem była tu Małgorzata Doroty Segdy. Aktorka nakreśliła swą postać z niezwykłą finezją, świadomie unikała patosu, bardzo umiejętnie potrafiła połączyć naiwność i tragizm tej postaci. Pierwsze skrzypce należały jednak do Jerzego Treli. Jego Mefisto to postać, którą cywilizacja pozbawiła racic i ogona, jest najwyraźniej jednym z upadłych aniołów, "cząstką tej dziedziny, co zła wciąż pragnie, a dobro wciąż czyni".
Jan Bończa-Szabłowski, Cyrograf Jerzego Jarockiego, Rzeczpospolita 1998, nr 63.


 

Animacje kostiumów

Narodowy Stary Teatr w Krakowie tel. 48 12 4228566, 48 12 4228020 wew. 134 fax 12 2927512 e-mail:muzeum@stary.pl
Copyright 2011