Przedstawienie:
Termopile polskie
Autor: Tadeusz Miciński przedstawienia tego autora >
Reżyser: Krzysztof Babicki przedstawienia tego reżysera >
Scenografia: Zofia de Ines-Lewczuk przedstawienia tego scenografa >
Obsada:
Pani, Nimfa, Zakonnica: Beata Malczewska przedstawienia >
Tamara: Dorota Pomykała przedstawienia >
Suchorzewski: Rafał Jędrzejczyk przedstawienia >
Fersen: Stefan Szramel przedstawienia >
Prymas Poniatowski: Jerzy Święch przedstawienia >
Wita: Elżbieta Karkoszka przedstawienia >
Frejlina, Probier-dama, Pani Nimfa, Zakonnica: Lidia Duda przedstawienia >
Napoleon: Aleksander Fabisiak przedstawienia >
Hetman Rzewuski: Edward Linde-Lubaszenko przedstawienia >
Kniaź Patiomkin: Krzysztof Globisz przedstawienia >
Wielki Kofta-Arżanow: Zygmunt Józefczak przedstawienia >
Rumiancewa, Pani, Nimfa, Zakonnica: Alicja Bienicewicz przedstawienia >
Mamonow, Oficer I, Chłop, Żołnierz polski i rosyjski: Bolesław Brzozowski przedstawienia >
Rumiancewa, Pani, Nimfa, Zakonnica: Urszula Kiebzak przedstawienia >
Ksieni: Elżbieta Willówna przedstawienia >
Arcybiskup Siestrzeńcewicz: Jan Güntner przedstawienia >
Lucchesini, Bucholtz: Kazimierz Witkiewicz przedstawienia >
Lucchesini, Bucholtz: Jerzy Grałek przedstawienia >
Trembecki: Tadeusz Jurasz przedstawienia >
Książe Józef Poniatowski: Jerzy Trela przedstawienia >
Marszałek Małachowski: Andrzej Buszewicz przedstawienia >
Marszałek Bieliński: Edward Dobrzański przedstawienia >
Adiutant Suworowa, Chłop, Żołnierz polski i rosyjski: Paweł Kruszelnicki przedstawienia >
Repnin, Sievers: Tadeusz Huk przedstawienia >
Szczęsny Potocki: Leszek Piskorz przedstawienia >
Caryca Katarzyna: Anna Polony przedstawienia >
Mnich: Andrzej Kozak przedstawienia >
Pani, Nimfa, Zakonnica: Beata Redo przedstawienia >
Oficer II, Chłop, Żołnierz polski i rosyjski: Romuald Marek przedstawienia >
Aleksander I: Kazimierz Borowiec przedstawienia >
Rabi: Bolesław Nowak przedstawienia >
Lejba: Wiesław Wójcik przedstawienia >
Suworow: Jerzy Bińczycki przedstawienia >
Raczyński: Marcin Sosnowski przedstawienia >
Wańka Kain: Juliusz Grabowski przedstawienia >
Biskup Kossakowski: Henryk Majcherek przedstawienia >
Kościuszko: Jerzy Fedorowicz przedstawienia >
Hugo Kołłątaj: Jan Korwin - Kochanowski przedstawienia >
Ksawery Branicki: Leszek Świgoń przedstawienia >
Kalina: Monika Niemczyk przedstawienia >
Król Stanisław August Poniatowski: Wiktor Sadecki przedstawienia >
* rola dublowanaOpis:
(...) Od napisania Termopil polskich upłynęło prawie trzy czwarte wieku: powstały one na przełomie lat 1913/14. W opinii teoretyków i praktyków teatru uchodziły przez długi czas za dzieło nie sceniczne. Dopiero w r. 1970 wprowadził je na scenę Stanisław Hebanowski udowadniając –przynajmniej częściowo – błędność tego poglądu. Czym są dziś dla nas Termopile polskie? Kroniką historyczną w stylu Szekspira. Ich tematem jest przeszłość konkretna i realna: Polska za panowania króla Stanisława Augusta. Polska upokorzona przez sąsiadów, wyniszczona przez ich wojska i spiski, w końcu całkowicie zniewolona. Ale Termopile… są także rodzajem religijnego misterium, którego najgłębszym i jedynym tematem jest walka dobra i zła, światła i mroku, Boga i szatana. Kronikarz ujawnia chęć dokumentowania realnych zdarzeń poprzez przywoływanie żywych obrazów z przeszłości. Twórca misterium ma ambicję dużo większe. Chce nie tylko pokazać rzeczywistość historyczną, ale także ją zrozumieć, zapanować nad nią intelektualnie. Ujawnia bardziej myślenie historiozoficzne niż pamiętnikarskie, teologiczne niż polityczne. W przedstawieniu Babickiego oba te nurty znajdują swój wyraz, pokazane raz lepiej raz gorzej przez reżysera. Ma ono strukturę otwartą, skomponowaną z luźnych epizodów i scen, podawanych jakby w poetyce snu. W prologu ukazana jest śmierć głównego bohatera: księcia Józefa. A cały spektakl układa się w retrospektywny zapis tego, co pojawiło się w świadomości umierającego: wszystkie bolesne wspomnienia a także przeczucia i nagłe olśnienia.(...)
Bolesław Mamoń, Termopile polskie, Tygodnik Powszechny 1986, nr 7.
(…) Spektakl rozpoczyna taniec kukieł – postaci dramatu, który za chwilę rozegra się na scenie. Jest w tym tańcu, w przepychu bogatych strojów sporo nie wiadomo skąd biorącej się bajki i grozy jednocześnie. Pewnie w takim nastroju okrutnego snu zamierzał reżyser utrzymać cały dramat – misterium na tle życia i śmierci księcia Józefa Poniatowskiego osnute i wielu znanym i nie znanym – zacnym ludziom w Polsce – a w przeciwieństwie do nich – tym, którym szargają imię Polski, którzy nie czynią wszystkiego dla zapalenia Znicza na górach i zasiania ziaren na podołach – ku rozwadze i ostrzeżeniu dedykowane przez autora. Ten bardzo interesujący, zaprezentowany na wstępie pomysł na inscenizację Termopil zajmuje się już w pierwszej części spektaklu, by potem znów wracać w kilku wielkich scenach widowiska.
Adekwatny do tej koncepcji inscenizacji sposób gry, w której powinno być coś z liturgii coś z gestów i słów wojska przed bojem; zachowywania rytmu nawet w tedy, gdy się maluje największą rozterkę i burzę (T. Miciński Uwagi dla Teatrów) w sposób lekki i finezyjny opanowała Anna Polony – mistrzyni aktorskiego pastiszu i stylizacji. Jej wejścia na scenę w roli carycy Katarzyny są naprawdę wielkimi momentami tego spektaklu. Niesłychane bogactwo tonów, półtonów, intonacji, niedopowiedzeń i delikatnie, kulturalnie wyważonej ironii w stosunku do kreowanej postaci, subtelnego dowcipu gestów i ruchów stawiają rolę carycy Katarzyny w rzędzie najlepszych kreacji tej wielkiej krakowskiej aktorki. W stylistyce teatru duszy tonącego księcia Poniatowskiego, gdzie obok siebie na równych prawach umieścił Miciński widma żywych i umarłych, w teatrze nie realnym, subiektywnym, głęboko psychologicznym i niezwykle pojemnym, jeśli idzie o wielkość zdarzeń w nim przedstawionych, doskonale mieści się również ekspresyjno-romantyczny sposób gry Krzysztofa Globisza, który jest w Termopilach kniaziem Potiomkinem. Dialogi „Aurory Północy”, jak nazywano carycę, z ordynarnym, chociaż wielce uzdolnionym karierowiczem Potiomkinem są paradą aktorstwa najwyższej próby, od której powoli teatr nas odzwyczaja.(...).
Anna Szot, Miciński w Starym Teatrze, Tygodnik Kulturalny 1986, nr 31.
(...) Termopile polskie w repertuarze Starego Teatru w Krakowie nie mają charakteru przypadkowego. Premiera ich kontynuuje wielką linię repertuarową tej sceny, słynącej wszak z rzetelnych, głębokich myślowo i wspaniałych widowiskowo, inscenizacji polskich utworów romantycznych i neoromantycznych. Nie chodzi jednak o porównywanie obecnego przedstawienia z dawniejszymi dokonaniami, np. Swinarskiego czy Wajdy. Spektakl został przygotowany przez młodego reżysera, który ma na swym koncie kilka wyróżniających się spektakli, w tym Kordiana i Irydiona.
Krzysztof Babicki także adaptator obecnej wersji dzieła Micińskiego, zdradza upodobania do teatru rozgrywanego w rozległych przestrzeniach sceny przy uruchomieniu wielkiej machiny teatralnej. Nawet z kameralnego tekstu sztuki Enquista Z życia glist, wystawionej w tym samym teatrze zrobił dzieło monumentalne. Jak pisała z okazji przyznania Babickiemu Nagrody im. Konrada Swinarskiego 1984 roku Barbara Osterloff, w jego przedstawieniach świat konkretnych ziemiańskich realiów jest zazwyczaj podszyty metafizyką, a dramaty bohaterów rozgrywają się „pomiędzy” – np. Dobrem i Złem, ziemią i niebem, mitem i teraźniejszością.
Babicki potraktował Termopile polskie jako kolejną – po Wyspiańskim – projekcję „teatru ogromnego”, który tym razem rozegrany zostaje w „amfiteatrze duszy”. Bohaterem utworu jest książę Józef Poniatowski. W jego to „mrącej” głowie, na moment przed śmiercią w nurtach Elstery, dzieje się cały dramat. Wszystko zatem – staje się „w okamgnieniach”. Młodopolski twórca chciał stworzyć eksperymentalny teatr misteryjny z charakterystyczną trójpoziomową sceną taką choćby, z jaką zapoznał się w awangardowym teatrze w Hellerau pod Dreznem 1913 roku. Ale nowatorskie dążenia Micińskiego – dramaturga – docenił bodajże jeden Witkacy.(...).
Barbara Riss, Teatr "mrącej głowy", Kierunki 1986, nr 12.
Video
Animacje kostiumów

Fotografie (23)
Wkładka obsadowa (1)
Scenografie (0)
Kostiumy (56)
Plakaty (0)
Wideo (0)
Animacje kostiumów (2)