Przedstawienie:
Affabulazione
Autor: Pier Paolo Pasolini przedstawienia tego autora >
Reżyser: Krzysztof Babicki przedstawienia tego reżysera >
Scenografia: Zofia de Ines-Lewczuk przedstawienia tego scenografa >
Obsada:
Kolejarz: Rafał Jędrzejczyk przedstawienia >
Matka: Elżbieta Karkoszka przedstawienia >
Dziewczyna: Lidia Duda przedstawienia >
Cień Sofoklesa, Żebrak: Zygmunt Józefczak przedstawienia >
Ojciec: Jerzy Trela przedstawienia >
Komisarz: Leszek Piskorz przedstawienia >
Wróżka: Anna Polony przedstawienia >
Syn, Duch syna: Jan Monczka przedstawienia >
Ksiądz: Leszek Świgoń przedstawienia >
* rola dublowanaOpis:
(…) Po dziesięciu latach od śmierci Swinarskiego podejmuje się inscenizacji trudnego i zagadkowego tekstu laureata nagrody jego imienia: Krzysztof Babicki, reżyser stażem młody, lecz znany już w kraju z kilku znakomitych przedstawień.
Z całą pewnością dołącza do nich Affabulazione. W związku z tym dwie sprawy, które oczywiście rozszczepiają się na dziesiątki innych. Pierwsze, to wrażenie jakie uderza i powoli opanowuje widza, wrażenie zmysłowe, przemieniające się w miarę rozwijania się scenicznej akcji w fascynację teatralnością. Niełatwy, wielowarstwowy, skłębiony tekst Pasoliniego żyje na scenie bogactwem i ruchem. Jest to artystyczna lekcja poglądowa, co znaczy teatr, co znaczy tak wygrywać całość tworzywa scenicznego, aby powstało pełne widowisko teatralne. Tekst, autor, scenografia, kolor, światło, muzyka, rytm, ruch sceniczny – tworzą tak piękną całość, iż gdyby zabrakło jednego z elementów, gdyby któryś ze szczegółów nie przylegał artystycznie do innego, to całość widowiska popękałaby i popsuła się. Trudno nie ulec wizualnej i akustycznej urodzie przedstawienia w Starym Teatrze. Reżyserska wizja i realizacja młodego reżysera okazuje się zadziwiająco dojrzała, w czym ogromny udział mają Zofia de Ines Lewczuk (scenografia) i Stanisław Radwan (muzyka). To dzięki nim i aktorom dzieje się misterium teatru na scenie, która jest i pretensjonalnym salonem, i ogrodem, i dworcem, i plątaniną torów kolejowych, i miejscem, gdzie zjawia się cień Sofoklesa.(…)
Kazimierz Kania, Tragiczna odwaga Pasoliniego, Kierunki 1985, nr 13.
(…) Niewątpliwa uroda inscenizacji Krzysztofa Babickiego wynika z ciekawego założenia: Tekst dramatu Pasoliniego składa się z szeregu spotkań – spięć między dwoma (rzadziej trzema) postaciami. Tę zasadę konstrukcyjną Babicki uwzględnił: Rozbił spektakl na cząstki także w przestrzeni scenicznej. Obraz tego spektaklu, to znaczy to, co oglądać można z widowni przypomina niektóre płótna surrealistów (np. Kazimierza Mikulskiego), gdzie na ciemnym, jednolitym tle malarz „rozrzuca” przedmioty, które wprawdzie są realistycznie przedstawione, ale których wspólna obecność, w dodatku przy niewierności tradycyjnym regułom perspektywy, nie tłumaczy się racjonalnie.
Takie skojarzenie wywołuje spektakl Babickiego, gdy ciemna scena teatru przyciąga uwagę szeroko rozrzuconymi w przestrzeni jaśniejszymi punktami, w których dzieje się kolejna chwila akcji. Punkty te są bardzo starannie skomponowane. Aktorzy często zastygają na moment w bezruchu jakby w intencji utrwalenia danego obrazu w pamięci widza. Nie bez znaczenia nie tylko dla urody sytuacji scenicznych, ale także dla ich wymowy jest nasycona barwami i emocjami muzyki Stanisława Radwana.(…)
Dorota Krzywicka, Affabulazione, Echo Krakowa 1985, wyd. 50.
Video
Animacje kostiumów

Fotografie (11)
Wkładka obsadowa (1)
Scenografie (4)
Kostiumy (0)
Plakaty (0)
Wideo (0)
Animacje kostiumów (0)