Przedstawienie:

Zadanie

Autor: Hans Krendlesberger przedstawienia tego autora >

Reżyser: Romana Próchnicka przedstawienia tego reżysera >

Scenografia: Teresa Ponińska przedstawienia tego scenografa >

Obsada:

Haevenly: Romana Próchnicka przedstawienia >

Winter: Halina Słojewska przedstawienia >

* rola dublowana

Opis:

 

 
(…) W reżyserii Próchnickiej „Zadanie” stało się świetnym koncertem na dwa instrumenty aktorskie; właściwie na trzy – bo znakomicie gra również scenografia Ponińskiej. Każdy z trzech aktorów otrzymuje własny akcent plastyczny, mocniejszy niż poprzednie, sytuacja dramatyczna, solidnie podszyta groteską i absurdem, rozwija się w scenografii równolegle do akcji, którą by można nazwać psychologiczną. Tę prowadzi precyzyjnie reżyserka, a zarazem – wraz z Haliną Słojewską – odtwórczyni jeden z ról. W pierwszym akcie Słojewska gra kobietę trzydziestoletnią, energiczną, władczą wobec młodszej koleżanki. W akcie drugim, po kilkunastu latach role się odwracają: to Próchnicka, młodsza daje w biurze pełne ujście złej, skwaszonej, staropanieńskiej energii życiowej. Akt trzeci, po dalszych kilkunastu latach, przynosi pewną równowagę sił, w sumie tragiczną.
Mimo pozorów banalności, która zawsze groziła dramaturgii absurdu, słucha się tego z napięciem. Reżyserka wprowadziła do akcji zręczne pointy, a obydwie aktorki zagrały swoje role z temperamentem i zjadliwością co pozwoliło przedstawić na scenie także małe studium z dziedziny charakterologii. Teatrowi Staremu przybył w osobie Próchnickiej utalentowany reżyser. (…)
 
Zygmunt Greń, Piekło kobiet, Życie Literackie 1971, nr 5.
 
 
(…) Wybór krakowskich interpretatorek „Zadania” – Romany Próchnickiej i Heleny Słojewskiej okazał się – co było zresztą do przewidzenia – nader trafny. Podobnie jak powierzenie reżyserii sztuki – z pozoru łatwej, a w istocie bardzo trudnej do scenicznego przekazu – Romanie Próchnickiej. (…)
 
Zarówno Halina Słojewska jak, przede wszystkim Romana Próchnicka – bardziej naturalna i „głębsza” w psychologicznym rysunku swej bohaterki – stworzyły sylwetki żywe, prawdziwe, pozostające w pamięci. Autentyczne. (…) umieją obie aktorki wydobyć ze swych bohaterek – więdnących, gorzkniejących, coraz słabiej buntujących się i coraz słabiej tęskniących do innego życia – nuty ciepła, liryzmu, właśnie kobiecości. (…) Finał sztuki: przejmująca metafora odejścia, śmierci, rozegrany został z wielką siłą dramatyczną. Krakowskie „Zadanie” to przede wszystkim ciekawa robota aktorska. (…)
 
Krystyna Zbijewska, Spektakl aktorski, Dziennik Polski 1971, nr 28.

 

 

Animacje kostiumów

Narodowy Stary Teatr w Krakowie tel. 48 12 4228566, 48 12 4228020 wew. 134 fax 12 2927512 e-mail:muzeum@stary.pl
Copyright 2011