Przedstawienie:

Klątwa

Autor: Stanisław Wyspiański przedstawienia tego autora >

Reżyser: Barbara Wysocka przedstawienia tego reżysera >

Scenografia: Barbara Wysocka przedstawienia tego scenografa >

Obsada:

Chłopak: Grzegorz Grabowski przedstawienia >

Ksiądz: Marcin Kalisz przedstawienia >

Pustelnik: Roman Gancarczyk przedstawienia >

Młoda: Katarzyna Krzanowska przedstawienia >

Sołtys: Juliusz Chrząstowski przedstawienia >

* rola dublowana

 

 

 

 

Dziewczyna - Justyna Kowalska (gościnnie)
Zosia - Zosia Peszek             

 

adaptacja, reżyseria, scenografia i opracowanie muzyczne:
Barbara Wysocka
projekcje  Lea Mattausch
Premiera: 17 listopada 2007 r.,  Muzeum / Nowa Scena

 

Opis:

        Tekst Wyspiańskiego stanowi tylko jeden z elementów projektu. Oprócz tego – zdjęcia, filmy, wycinki z gazet, tekst improwizowany przez aktorów, fragmenty innych tekstów, przedmioty, dźwięki – wszystko razem składa się na przestrzenną instalację-collage, która poszerzając temat o skojarzenia i konteksty, kontaktuje go ze współczesnością. Uczestniczymy w wycieczce do pamięci miejsca. Jest to wizja lokalna przeprowadzona w pamięci przez bohaterów zdarzeń.

 

 


[…] Reżyserka poprowadziła aktorów tam, że ci z jednej strony dystansowali się od swoich ról, a z drugiej bardzo emocjonalnie wprowadzili nas w świat wiejskich plotek, zabobonów, namiętności. […]

Magda Huzarska, I taka to była historia, Polska Gazeta Krakowska, nr 273.

[…] Barbara Wysocka nie starała się przekładać realiów sprzed stu z okładem lat na współczesne, tworzyć obecnych odpowiedników wiejskiej społeczności Wyspiańskiego. Jej spektakl balansuje na granicy między relacją o „Klątwie” a „Klątwą”, i to balansuje z powodzeniem.

Joanna Targoń, Rekonstruowanie, Gazeta Wyborcza, 2007, nr 271.

Za udane należy też uznać premiery "Klątwy" i "Sędziów" w Starym Teatrze w Krakowie w reżyserii debiutantek Barbary Wysockiej i Marii Spiss. Obie reżyserki wyciągnęły wnioski z tego, że Wyspiański opisywał wydarzenia aktualne, gazetowe, i podnosił je do rangi tragedii. […]

Paweł Sztarbowski, Wyspiański i młodzi, Newsweek Polska, nr 48.

[…]Reżyserka wprowadza nas w podejrzany rytuał wspominania, odgrywany nie tyle w rzeczywistym miejscu, raczej po prostu w piekle pamięci. Jest w nim na tych samych prawach i ból i bylejakość, intensywność i rozprzężenie. […] Spektakl Wysockiej nie daje spokoju, zostaje na długo w głowie, zmusza do powrotów do wybranych słów, gestów, sekwencji. […]

Łukasz Drewniak, Struny zbrodni, Dziennik dodatek – Kultura, nr 280.

Animacje kostiumów

Narodowy Stary Teatr w Krakowie tel. 48 12 4228566, 48 12 4228020 wew. 134 fax 12 2927512 e-mail:muzeum@stary.pl
Copyright 2011